A Embrapa Hortaliças irá lançar no dia 27 de setembro próximo, o seu site
com o portfólio das tecnologias geradas para sistemas agrícolas de base ecológica.
Sobre a importância dos quintais, cada vez mais desaparecidos e, com isso, as nossas raízes também.
sábado, 22 de setembro de 2012
Para reflexão dos colegas pesquisadores
A efetiva extensão
Por: Márcio Andrade e Paulo César Barboza, professores
Uma pesquisa feita pela Federação Internacional de Universidades Católicas (Fiuc) com alunos de universidades em geral mostrou, dia desses, que os estudantes acadêmicos priorizam os interesses pessoais aos coletivos. Tal análise induz à reflexão sobre o entendimento de muitos docentes e discentes acerca do papel das instituições de Ensino Superior brasileiras, especialmente das universidades públicas. Não é incomum, desde o ingresso nas faculdades, notar-se o incentivo à busca sistemática por títulos. Estes, no imaginário de boa parte dos calouros, muitas vezes possuem maior significado que o próprio conhecimento, e fundamentam a hierarquização da vida acadêmica, constituindo a matriz para veneração e obediência ao longo da caminhada universitária.
Conforme o aluno vai avançando nos estudos, menos ele deixa de ser "educando", e mais vai se tornando um "pesquisador", dentro de um processo produtivista, no qual o formalismo certificador tende a suplantar o conteúdo e secundarizar a relevância social da produção acadêmica. Menos o estudante deixa de ser preparado para transformar a sociedade e mais é moldado para se adaptar a ela. Exasperação da competitividade e da individualidade, numa maratona de “produção” que, em muitos casos, provocaria inveja em Taylor.
Iniciados como pesquisadores, vários estudantes produzem artigos em série, qualificam o seu currículo lattes e buscam pontuações acadêmicas. Inúmeros pensam o aprendizado para os próprios objetivos, enquanto a comunidade não qualificada sofre com a carência de fraternidade, altruísmo e justiça social. Não seria o momento de redirecionarmos aqueles velhos autores, impostos, verticalizados, ensimesmados para algo maior? Quem sabe, começarmos o debate sobre isonomia, valorização do coletivo ou educação cidadã, efetivando a extensão universitária e derrubando os muros que aprisionam a universidade num universo de projetos individuais, algumas vezes surdos às demandas da comunidade.
Assim, criar-se-ão novos laços de cumplicidade com o povo, carente de ideias e ações para viver melhor. E, cada vez mais, reduziremos a peculiar e rotineira “privatização” do interesse público, estimulando o protagonismo social a que se destina a universidade.
Data: 19.09.2012
Link:
Ethiopia: An Ethiopian Herbal First-Aid Kit
This article is a follow-up
of a previous write-up which was revolving around limited circles.
It is thus updated with the inclusion of feto and damakesse. All in all, a brief synopsis of ten Ethiopian plants is presented. The late world-renowned pharmacognosist Varro E. Tyler once reflected on herbs that might be included in an herbal first-aid kit, with the former easily originating from backyard gardens, and/or grown on a ledge of a kitchen window. Of course, this scenario may be applicable to the West.
He cited plants such as arnica, comfrey [the leaves and roots of several Symphytum species] (for bruises), citronella, lemongrass, Mentha species, etc. (for pest bites; as insect repellents), and aloes (for wound healing).
A quick scouring of the Internet reveals that there are many businesses in the United States which sell herbal first-aid kits. These kits have various contents, but most have herbal products for treating cuts, insect bites, and motion sickness/nausea.
While researching the subject further for the current article, this writer came across a mention of an herbal first-aid kit in a chapter in a Proceedings (Conservation and Sustainable Use of Medicinal Plants in Ethiopia, Addis Ababa, 1991). The particular chapter by Eamonn Brehony had a section on how a "First Aid Box of traditional medicines" for HIV/AIDS patients can be developed and used.
The study, conducted in southern Uganda, was prompted by the need to develop a list of medicinal plants, which potentially might alleviate the devastating HIV/AIDS symptoms in that part of Uganda. The herbs to be identified were supposed to relieve diarrhoea, fever, skin rashes, itching, headache, etc., associated with the dreadful HIV/AIDS epidemic.
However, the paper didn't list the names of medicinal plants that can be used for the said purpose. While the universality of emergency situations, such as cuts, burns, and poisoning is obvious, the contents of a local herbal first-aid kit depend on the range of readily available indigenous plants and the prevailing emergent needs of the community in question at any given time. This article, therefore, attempts to provide a rundown of Ethiopian medicinal plants that can be used to make a typical herbal first-aid kit, along with their uses.
Assembling a Traditional Ethiopian First-Aid Kit
As an extension of the foregoing, the question then comes up: what would the contents of an Ethiopian herbal first-aid kit look like? First, obviously emergent medical conditions, such as cuts, cold/cough, stomach problems, etc. figure prominently. Secondly, one is compelled to look at the inventory of commonly used Ethiopian medicinal plants to select from, for assembling the kit. Although not exhaustive, nor fully developed, the following plants are proposed for the kit, based on the mentioned considerations.
1. Bahir zaf (Eucalyptus spp): The leaves are useful for treating cold symptoms, such as cough and nasal congestion. The volatile oil, released by boiling fresh leaves in water, can directly be inhaled for this purpose. Technology permitting, the volatile oil may also be incorporated in a suitable base, as in VicksVaporub, for ease of use.
2. Damakesse (Ocimum urticifolium or O. lamifolium): This plant is used to treat mitch (a complex set of ill-defined symptoms characterized by rash, fever, muscle spasm and headache), and other febrile conditions.
7. Kerbe (Commiphora spp.; myrrh): Volatile oils distilled from myrrh resin can be used as a mouthwash to treat sores. The product can also be mixed with other volatile oils for this purpose.
8. Kundo berbere (Piper nigrum; black pepper): The seeds can be used for cuts. First, the cut is rinsed off with cold water, followed by application of powdered seeds with slight pressure. This helps stop bleeding, reduces pain, and fights off infection. Alternatively, red pepper (qey berbere) may be used in the same way. Capsaicin, a constituent of Capsicum species, is also known for its analgesic (pain-reducing) effect.
9. Roman (Punica granatum). A solution of the fruit peel and the rinds of the stem can be used for the treatment of diarrhea. As pointed out earlier, the powdered root bark of waginos (B. antidysenterica) can also be taken orally for dysentery, which is usually accompanied by diarrhea.
10. Zingibil (Zingiber officinale): A tea made from the roots of this herb can be used to prevent motion sickness. Nausea and vomiting can also be treated with this preparation. It has also the additional advantage of relieving cough.
Texto: Fekadu Fullas (PhD)
It is thus updated with the inclusion of feto and damakesse. All in all, a brief synopsis of ten Ethiopian plants is presented. The late world-renowned pharmacognosist Varro E. Tyler once reflected on herbs that might be included in an herbal first-aid kit, with the former easily originating from backyard gardens, and/or grown on a ledge of a kitchen window. Of course, this scenario may be applicable to the West.
He cited plants such as arnica, comfrey [the leaves and roots of several Symphytum species] (for bruises), citronella, lemongrass, Mentha species, etc. (for pest bites; as insect repellents), and aloes (for wound healing).
A quick scouring of the Internet reveals that there are many businesses in the United States which sell herbal first-aid kits. These kits have various contents, but most have herbal products for treating cuts, insect bites, and motion sickness/nausea.
While researching the subject further for the current article, this writer came across a mention of an herbal first-aid kit in a chapter in a Proceedings (Conservation and Sustainable Use of Medicinal Plants in Ethiopia, Addis Ababa, 1991). The particular chapter by Eamonn Brehony had a section on how a "First Aid Box of traditional medicines" for HIV/AIDS patients can be developed and used.
The study, conducted in southern Uganda, was prompted by the need to develop a list of medicinal plants, which potentially might alleviate the devastating HIV/AIDS symptoms in that part of Uganda. The herbs to be identified were supposed to relieve diarrhoea, fever, skin rashes, itching, headache, etc., associated with the dreadful HIV/AIDS epidemic.
However, the paper didn't list the names of medicinal plants that can be used for the said purpose. While the universality of emergency situations, such as cuts, burns, and poisoning is obvious, the contents of a local herbal first-aid kit depend on the range of readily available indigenous plants and the prevailing emergent needs of the community in question at any given time. This article, therefore, attempts to provide a rundown of Ethiopian medicinal plants that can be used to make a typical herbal first-aid kit, along with their uses.
Assembling a Traditional Ethiopian First-Aid Kit
If the Scottish traveler
James Bruce in the late 1700's had only had prior knowledge about waginos/abalo
(Brucea antidysenterica), he would have loved to include it in a first-aid kit.
While traveling in Ethiopia, he was overwhelmed by dysentery that took hold of
him. Whereas the other western conventional medications he had had on hand
failed him, "the blockbuster" waginos nevertheless finally came to
his dramatic rescue. Alas, he was relieved of the dysentery!
Later, the plant was named after him, with the epithet "Brucea" standing for his last name, and the other part of the binomial "antidysenterica" indicating the pharmacologic activity of the roots. In the 1970's, waginos turned out to be one of the "hot" plants that the National Cancer Institute (USA) pursued, while exploring the world flora in search of cancer chemotherapeutic agents from plant sources.
Later, the plant was named after him, with the epithet "Brucea" standing for his last name, and the other part of the binomial "antidysenterica" indicating the pharmacologic activity of the roots. In the 1970's, waginos turned out to be one of the "hot" plants that the National Cancer Institute (USA) pursued, while exploring the world flora in search of cancer chemotherapeutic agents from plant sources.
Brucea antidysenterica
Fast forwarding to a very recent time, an interesting letter was published in the Dec. issue, 2001 of the electronic magazine Seleda (Vol III, Issue 4, 2001), which mentioned that volatile oils distilled from local plants such as thyme, myrrh, clove, etc. provided relief to mouth sores in HIV/AIDS patients in Addis Ababa, and that the patients reported satisfactory results from using frankincense and other volatile oils-based skin lotion to alleviate skin itching/irritation symptoms. This approach may be compared to the attempt made in southern Uganda, which was alluded to in the background section.
Fast forwarding to a very recent time, an interesting letter was published in the Dec. issue, 2001 of the electronic magazine Seleda (Vol III, Issue 4, 2001), which mentioned that volatile oils distilled from local plants such as thyme, myrrh, clove, etc. provided relief to mouth sores in HIV/AIDS patients in Addis Ababa, and that the patients reported satisfactory results from using frankincense and other volatile oils-based skin lotion to alleviate skin itching/irritation symptoms. This approach may be compared to the attempt made in southern Uganda, which was alluded to in the background section.
As an extension of the foregoing, the question then comes up: what would the contents of an Ethiopian herbal first-aid kit look like? First, obviously emergent medical conditions, such as cuts, cold/cough, stomach problems, etc. figure prominently. Secondly, one is compelled to look at the inventory of commonly used Ethiopian medicinal plants to select from, for assembling the kit. Although not exhaustive, nor fully developed, the following plants are proposed for the kit, based on the mentioned considerations.
1. Bahir zaf (Eucalyptus spp): The leaves are useful for treating cold symptoms, such as cough and nasal congestion. The volatile oil, released by boiling fresh leaves in water, can directly be inhaled for this purpose. Technology permitting, the volatile oil may also be incorporated in a suitable base, as in VicksVaporub, for ease of use.
2. Damakesse (Ocimum urticifolium or O. lamifolium): This plant is used to treat mitch (a complex set of ill-defined symptoms characterized by rash, fever, muscle spasm and headache), and other febrile conditions.
3. Dingetegna (Taverniera
abyssinica): The name of the plant itself indicates sudden illness. The roots
may come handy for gastrointestinal pain and fever. Chewing the roots may
relieve the pain symptoms, and reduce fever.
4. Eret (Aloe spp): Fresh
aloe leaves can be incised, and the jelly oozing out can directly be applied to
the skin to treat small burns, minor cuts, and abrasions. The jelly-like
substance is known to help healing. It is advisable to use fresh exudate, as it
is prone to deterioration on standing.
5. Feto (Lepidium sativum):
The ground seeds are used for abdominal problems (colic, dysentery, gastritis
and pain). The plant is also used to treat mitch, and topically to reduce
swelling and for other skin problems.
6. Gulo zeit (Ricinus
communis): The oil obtained from the seeds is useful as a laxative to treat
constipation. However, care should be exercised in using castor oil, as the
crude product may contain the very potent poison ricin. Industrially purified
castor oil is devoid of ricin, and is safe to use.
7. Kerbe (Commiphora spp.; myrrh): Volatile oils distilled from myrrh resin can be used as a mouthwash to treat sores. The product can also be mixed with other volatile oils for this purpose.
8. Kundo berbere (Piper nigrum; black pepper): The seeds can be used for cuts. First, the cut is rinsed off with cold water, followed by application of powdered seeds with slight pressure. This helps stop bleeding, reduces pain, and fights off infection. Alternatively, red pepper (qey berbere) may be used in the same way. Capsaicin, a constituent of Capsicum species, is also known for its analgesic (pain-reducing) effect.
9. Roman (Punica granatum). A solution of the fruit peel and the rinds of the stem can be used for the treatment of diarrhea. As pointed out earlier, the powdered root bark of waginos (B. antidysenterica) can also be taken orally for dysentery, which is usually accompanied by diarrhea.
10. Zingibil (Zingiber officinale): A tea made from the roots of this herb can be used to prevent motion sickness. Nausea and vomiting can also be treated with this preparation. It has also the additional advantage of relieving cough.
The Zingiber officinale is
being used as an effective herbal remedy The remedies presented in this
write-up for possible inclusion in an Ethiopian traditional first-aid kit are
to be taken as a preliminary proposal. The article may raise more questions
than it answers. However, it may serve as a starting point for entrepreneurs in
Ethiopia, who may wish to be involved in the trade of developing a kit.
There are credible scientific and/or ethnomedical literature reports to support the above uses, although standardization and dosing remain hazy issues. When used in reasonable amounts, the plants provide emergency benefits. Finally, as a caveat, it should be borne in mind that in the herbal literature, hyperboles that are not amenable to scientific verification surface from time to time, even in this day and age of evidence-based medicine.
In general, all-cure-type claims accorded to single medicinal plants are usually a suspect, despite the possible multiplicity of chemical constituents of a given plant, which may account for alleged uses. Any therapeutic claim must be matched by parallel uses in other communities outside of Ethiopia, and/or be supported by valid scientific studies. In sum, the remedies mentioned in this article are not intended to provide total cure, nor to postpone other treatment options; they are only meant to be used for first-aid symptomatic alleviation.
There are credible scientific and/or ethnomedical literature reports to support the above uses, although standardization and dosing remain hazy issues. When used in reasonable amounts, the plants provide emergency benefits. Finally, as a caveat, it should be borne in mind that in the herbal literature, hyperboles that are not amenable to scientific verification surface from time to time, even in this day and age of evidence-based medicine.
In general, all-cure-type claims accorded to single medicinal plants are usually a suspect, despite the possible multiplicity of chemical constituents of a given plant, which may account for alleged uses. Any therapeutic claim must be matched by parallel uses in other communities outside of Ethiopia, and/or be supported by valid scientific studies. In sum, the remedies mentioned in this article are not intended to provide total cure, nor to postpone other treatment options; they are only meant to be used for first-aid symptomatic alleviation.
Texto: Fekadu Fullas (PhD)
Data: 21.09.2012
Link:
http://allafrica.com/stories/201209210900.html
Growing herbs for health’s sake
When Ricky Bratz goes out to her
garden, she might pick passionflowers or purple coneflowers. The flowers are
beautiful, but she mostly admires their medicinal effects. Bratz, a community
herbalist, believes that blood pressure, sleep problems, anxiety and other
health issues can be treated with herbs.
Bratz gardens in a corner of an
enclosed lot at Pickards Mountain Eco-Institute, an educational farm and
sustainability learning center near Chapel Hill. The tendrils of passionflower
(Passiflora incarnata) climb and cling to the fencing that protects them from
deer. Holy basil (Ocimum sanctum), lemon balm (Melissa officinalis), gotu kola
(Centella asiatica), yarrow (Achillea millefolium), and boneset (Eupatorium
perfoliatum) also grow here.
Bratz, 28, was trained and earned
certificates in programs at the Chestnut School of Herbal Medicine in Asheville
and One World Healing Arts Institute in Asheville. She is working under the
direction of Mimi Hernandez (a founder of One World) to gain professional
membership with the American Herbalists Guild.
She started the garden in May,
but says, “It has been growing in my mind for some years.” She chose plants
based on her own health needs. “I grow a lot of immune-system modulators,
adaptogens and nervous system tonics because I know those herbs keep me happy
and my body in balance.”
Bratz has experience identifying
plants in the wild and harvesting them, she said, but not much experience
growing them.
She chose mostly plants that are
easy to grow, but she’s also experimented. Gotu kola, which prefers shade and a
moist environment, is thriving in full sun.
The herbalist hoped to support
just her personal use in the garden’s first year. But some of the plants, such
as the holy basil and passionflower, flourished, and she can easily share them
with others. She snips fresh plant tips for a daily tea, and harvests other
herbs to dry for later use.
She has harvested three 32-ounce
Mason jars full of dried herbs from four holy basil plants. That is much more
than she can use in a winter season for tea. She can sell, give away or trade
the rest.
From those same plants, she has
made a 16-ounce tincture, an alcohol-based extract, and plans to make
more. She also plans to dry more for client use.
Bratz researches to find out
which part of the plant is useful – the above-ground parts, the roots, or
perhaps both. She also determines which health concerns she wants to address
and whether she’ll use the herbs every day or only occasionally.
“For example, from just three
little boneset plants, I will have more medicine for the winter than I really
need. After cold-and-flu season is over, I may not need it anymore until the
next year. So maybe I don’t need very many boneset plants in my garden,” she
says.
“But lemon balm, I might want a
lot of because it is something I could potentially take every day, and it is
uplifting, gently calming and soothing.”
She is also thinking about next
season. She’ll save seeds from the garden and start her own plants for next
spring. And she won’t use the echinacea this year; she’ll divide it to make new
plants for next year.
“I get a lot out of visiting the
garden and just saying hello,” Bratz says. “The flowers make me happy.” And
they make her feel better.
Ocimum sanctum
Passiflora incarnata
Fotos: wikipedia
Texto: Debra Boyette:
debragardens@gmail.com
Data: 21.09.2012
Link:
Ralph Waldo Emerson
The April winds are magical
And thrill our tuneful frames;
The garden walks are passional
To bachelors and dames.
The hedge is gemmed with diamonds,
The air with Cupids full,
The cobweb clues of Rosamond
Guide lovers to the pool.
Each dimple in the water,
Each leaf that shades the rock
Can cozen, pique and flatter,
Can parley and provoke.
Goodfellow, Puck and goblins,
Know more than any book.
Down with your doleful problems,
And court the sunny brook.
The south-winds are quick-witted,
The schools are sad and slow,
The masters quite omitted
The lore we care to know.
Cecília Meireles
“A primavera chegará, mesmo que ninguém mais saiba seu nome,
nem acredite no calendário, nem possua jardim para recebê-la. A inclinação do
sol vai marcando outras sombras; e os habitantes da mata, essas criaturas
naturais que ainda circulam pelo ar e pelo chão, começam a preparar sua vida
para a primavera que chega”.
Manuel Bandeira
"Primavera é quando, num pedacinho da Terra, as flores
se abrem,
o sol fica mais forte e a vida fica mais alegre.
Quando, num canto da Terra, se faz primavera, nos outros cantos se faz verão,
inverno e outono.
Das quatro estações, a primavera é a mais bonita, porque colore a terra,
perfuma o ar e contagia os corações sensíveis com sua alegria.
A primavera é uma boa época para renovar o espírito, assim como as flores se
renovam.
E de colher os frutos e semear a terra.
Semear a terra sempre, pois isso significa mantê-la sempre fértil.
E de terra fértil, sempre brota a vida.
Bom seria se a primavera acontecesse o tempo todo, em todos os corações
humanos… florescendo, enfim, na forma de atos, palavras e pensamentos, sempre
positivos…
se cada ser vivente, fosse como uma flor, bela, pura e
cheirosa, toda a Terra viveria uma eterna primavera…
Depende de cada um, fazer do próprio coração, a terra…
semeá-lo e cuidá-lo, para cultivar o espírito da primavera, todo o tempo… em
qualquer estação…"
Garcia Lorca
Tú querías que yo te dijera
el secreto de la primavera.
Y yo soy para el secreto
lo mismo que es el abeto.
Árbol cuyos mil deditos
señalan mil caminitos.
Nunca te diré, amor mío,
por qué corre lento el río.
Pero pondré en mi voz estancada
el cielo ceniza de tu mirada.
¡Dame vueltas, morenita!
Ten cuidado con mis hojitas.
Dame más vueltas alrededor,
jugando a la noria del amor.
¡Ay! No puedo decirte, aunque quisiera,
el secreto de la primavera.
Fernando Pessoa
Quando vier a Primavera
Quando vier a Primavera,
Se eu já estiver morto,
As flores florirão da mesma maneira
E as árvores não serão menos verdes que na Primavera passada.
A realidade não precisa de mim.
Sinto uma alegria enorme
Ao pensar que a minha morte não tem importância nenhuma.
Se soubesse que amanhã morria
E a Primavera era depois de amanhã,
Morreria contente, porque ela era depois de amanhã.
Se esse é o seu tempo, quando havia ela de vir senão no seu tempo?
Gosto que tudo seja real e que tudo esteja certo;
E gosto porque assim seria, mesmo que eu não gostasse.
Por isso, se morrer agora, morro contente,
Porque tudo é real e tudo está certo.
Podem rezar latim sobre o meu caixão, se quiserem.
Se quiserem, podem dançar e cantar à roda dele.
Não tenho preferências para quando já não puder ter preferências.
O que for, quando for, é que será o que é.
Alberto Caeiro
Mario Quintana
Canção da Primavera
Primavera cruza o rio
Cruza o sonho que tu sonhas.
Na cidade adormecida
Primavera vem chegando.
Catavento enloqueceu,
Ficou girando, girando.
Em torno do catavento
Dancemos todos em bando.
Dancemos todos, dancemos,
Amadas, Mortos, Amigos,
Dancemos todos até
Não mais saber-se o motivo...
Até que as paineiras tenham
Por sobre os muros florido!
Homenagem pela entrada da Primavera
Våren - Carl Larsson
A Primavera - Sandro Botticelli
A primavera - Claude Monet
Buquê de Primavera - Pierre Auguste Renoir
sexta-feira, 21 de setembro de 2012
Importância da flora espontânea - X
A acariçoba, rasteirinha que vai distribuindo
seus descendentes pelo caminho, confunde-se muito com a centelha-asiática, com
quem tem em comum, pertencerem à mesma família (Apiaceaea), terem usos
medicinais (ainda não comprovados no caso da acariçoba) e ter os hábitos
semelhantes.
É denominada cientificamente por Hydrocotyle
umbellata L, e recebe outros nomes populares, como, por exemplo, acaricaba,
acariroba, barbarosa, erva-do-capitão e para-sol.
Apesar do uso medicinal, é
considerada uma planta invasora e tóxica, o que faz com que seja utilizada com
muito critério, mas recomenda-se que aguardem resultados de pesquisas sobre
suas ações farmacológicas.
Popularmente, o suco de suas folhas
e do pecíolo é usado na remoção de sardas e manchas na pele, e o suco do rizoma
é de uso interno, como anticatártico, antirreumático e aperiente, dentre outras
aplicações.
Ocorre em todo território
brasileiro, tanto em solos secos e nas areia de restingas, quanto em solos
pantanosos. Algumas características anatômicas permitem sua sobrevivência em
condições adversas, como em dunas ou nas praias da costa Atlântica, onde é mais
frequente.
Sua propagação pode ser feita por
sementes, por meio de estacas de seus rizomas ou pelos brotos que nascem ao
longo de seu caule. Apresenta flores brancas e muito numerosas, e os seus
frutos contém duas sementes.
Há estudos positivos sobre seu
potencial ansiolítico (ver artigos indicados no link) e aplicações na cosmética,
mas ainda não conclusivos. Algumas comunidades já citavam o uso no caso de
depressão, e seu nome já constava na primeira farmacopeia brasileira.
Texto: Acadêmica de Bióloga Juliana
Ferrari e Eng. Agr. Marcos Roberto Furlan
Links que contém pesquisas sobre
a planta:
Melaleuca - Tea tree
A melaleuca é uma árvore com
propriedades medicinais, originária da Austrália. Uma das principais espécies do
gênero empregadas na terapêutica, é a Melaleuca arternifolia,
pertencente à Família Myrtaceae. É também conhecida como árvore-do-chá, árvore-ti
ou mirto-de-mel.
De suas folhas se extrai um óleo com
boas quantidades de terpenos, terpinenol, sesquiterpenos e cineol, substâncias
derivadas do metabolismo secundário da planta, e, portanto, responsáveis pela
defesa da planta e que possuem atividade antimicrobiana.
Estudos revelaram que os componentes
do óleo impedem a produção de superóxidos pelos monócitos, mas não pelos
neutrófilos, células responsáveis pela defesa do corpo e pela inflamação, sendo
que as primeiras estão mais presentes na inflamação crônica e as segundas na
aguda. In vitro também foi visto que suprimem a produção de fator de
necrose tumoral, interleucinas e prostaglandinas, agentes pró-inflamatórios. E
além de solvente, já foi observada ação do seu óleo sobre bactérias gram
negativas, gram positivas e fungos.
Exemplos de microorganismos, nos quais
foi observada sensibilidade frente ao óleo desta planta, como Tricophytum
sp, Candida sp e Microsporum sp são agentes patogênicos também em
animais. Simões et al (2002) realizaram
um estudo para determinar a ação antimicrobiana sobre cepas de estafilococos do
óleo de melaleuca in vitro e in vivo, e concluíram que houve boa
ação do óleo. Nesta pesquisa, cepas de estafilococos resistentes, as
denominadas MRSA, também foram inibidas. Estas bactérias são as principais
causadoras de infecções na pele dos cães, embora, como nos humanos, façam parte
da microbiota normal. Nos humanos, a espécie presente é a S. aureus, e
em cães, a S. pseudointermedius.
Diante disso, já encontramos o óleo da
melaleuca em shampoos e loções medicamentosas ou o próprio óleo bruto para uso
tópico destinados ao tratamento de diversos problemas de pele, desde os
ocasionado por fungos e bactérias, até os por ácaros que causam a sarna sarcóptica
em cães, gatos e cavalos. Como já dito, os terpenos são os responsáveis por tal
ação e supõe-se que nos ectoparasitas seu efeito seja pela inibição da enzima
acetilcolinesterase, influenciando no metabolismo do parasita e levando a
morte.
O shampoo de melaleuca permite limpeza e
proteção da pele, por sua ação bactericida e fungicida, além de antiinflamatória.
Um dos exemplos comerciais do shampoo é indicado a animais sensíveis, é
hipoalergênico por ser fitoterápico, e seu uso é muito seguro, tanto para
tratar quanto para uso contínuo como preventivo. É interessante ressaltar que
tal fator é uma vantagem ao empregarmos um produto fitoterápico, que pode ser
usado continuamente sem problemas de criação de resistência por parte de
patógenos ou efeitos colaterais aos animais, o que ocorreria no caso de
antibióticos e anti-fúngicos, além disso podemos utilizar em filhotes e idosos
sem restrições.
É importante ressaltar que alguns
animais apresentam reações alérgicas aos componentes do óleo da melaleuca, com
quadros de intoxicação onde o animal apresenta sinais de hipotermia,
desidratação, ataxia, tremores e coma, por isso, muito cuidado no uso do óleo
bruto e ao instituir uma terapia sem monitoramento de um médico veterinário
para o seu animal.
Ainda seria interessante estudar
tratamentos com o óleo de melaleuca em outras espécies como as aves e outras
afecções dos animais domésticos como a sarna demodécica, que possui tratamento
muitas vezes custoso e ineficaz para alguns animais, além de em grande maioria
de casos estar associada com problemas bacterianos e fúngicos da pele dos cães
o que dificulta o sucesso terapêutico.
Texto e foto: Médica Veterinária Carolina Granconato de Abreu
Referências
Allerdog
Hipoalergênico – Manual técnico. CEPAV PHARMA Ltda. Disponível em:
FARIA, A. M.
Tratamentos convencionais e fitoterápicos para o controle de sarna sarcóptica
nos animais domésticos (Revisão de literatura). Trabalho apresentado na
Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2011.
Melaleuca –
Disponível em: http://pt.wikipedia.org/wiki/Melaleuca
SIMÕES, R. P. et al. Revista
Lecta, Bragança Paulista, v. 20, n. 2, p. 143-152, jul./dez. 2002.
O mel na Medicina Tradicional Chinesa
Dentro da Medicina Tradicional
Chinesa, o mel é considerado um alimento do elemento Terra (BP/E). Seu sabor é
considerado doce e sua natureza neutra.
O Sabor doce tem como propriedade
tonificar, harmonizar e regularizar o Aquecedor Médio, alivia a sudorese e os espasmos,
Nutre o Qi (Energia) do
Baço/Pancreas, Zang/Fu (órgãos e Vísceras), responsáveis pelo transporte e
transformação do Qi dos alimentos. O B/P também é responsável por manter o
sangue dentro dos vasos, assim como o tônus muscular e o estado nutricional dos
indivíduos.
Ele controla os pensamentos e o raciocínio. Geralmente Indivíduos
com características deste elemento são preocupados, pensam e refletem muito,
tem idéias obsessivas e por isso podem exaurir facilmente, tornando lento o raciocínio
e a memória e com maior fragilidade tendinio-muscular. Por isso recomendamos a
ingestão de Mel de qualidade em dias alternados pela manhã em jejum.
Texto: Acupunturista Fabia Cilene Dellapiazza
Fonte: http://pt.wikipedia.org
quinta-feira, 20 de setembro de 2012
Healing qualities of Singapore's garden
The Duke and Duchess of Cambridge may have given it a miss
when they were last in town, instead visiting the National Orchid Garden - home
to the Dendrobium Memoria Princess Diana, a white orchid created in honour of
the late Diana, Princess of Wales.
But also within the grounds of the 153-year-old Singapore
Botanic Gardens (SBG), lies the relatively new Healing Garden - a tranquil
retreat that showcases some 500 varieties of plants with medicinal properties.
"It's probably the most important thing plants have
been used for since the beginning of time - to help man get over his illnesses
and diseases and physical wounds," says SBG director Nigel Taylor. "So
plants with healing properties have always been popular and here in the Healing
Garden we have some 500 that are regularly used in Southeast Asia," he
says.
The garden is laid out in the shape of a crouching human
body and covers just about every ailment - from head to toe. From problems
with your muscles, skin or nerves, a remedy can probably be found here - and
possibly even in your own backyard.
The Areca catechu, commonly known as Betel Nut, is
widely used across the region as an appetiser and a digestive. Its leaf paste
is used to soothe fever, its young leaves used to treat coughs and its bark is
used to treat swelling and flatulence. Another common plant with
beneficial compounds is the Catharanthus roseus, or Madascagar Periwinkle.
"The Madascagar Periwinkle (is) a plant that certainly
has very good proven medicinal properties but it's actually a fantastic garden
plant," Taylor says. "You can have it as a bedding plant. It
will flower most of the year, give colour. It's a plant you can have in a
relatively small garden."
The Madascagar Periwinkle is traditionally used to treat
diabetes and hypertension. In modern medicine, chemicals extracted from the
plant are used to treat breast and lung cancer, as well as Hodgkin's and
non-Hodgkin's lymphoma.
Also featured are plants native to Australia, including
those from the Eucalyptus family and the Myrtaceae, or Myrtle, family
from which tea tree oil is extracted.
"(Tea tree oil is) very familiar with most
people," says Taylor. "If you have children of school-age, they
often come home (with nits) and tea tree oil is the best-known preventive
medicine for getting rid of nits. They hate the smell of it and they very soon
leave if you put the oil on your hair."
Tea tree oil was first used by Aborigines to relieve pain
and treat cut and wounds. Its scientific discovery came about in the 1920s when
Sydney chemist Arthur Penfold reported on the oil's medicinal benefits.
While the purpose of the Healing Garden is to showcase and
educate the public on the healing properties of commonly-found plants, Taylor
warns that it is not intended to be prescriptive and visitors should refrain
from swiping plants to harvest at home.
For most part, incidences of theft are low - with one
notable exception. The Labisia
pumila, known locally as Kacip Fatimah, keeps disappearing. It may have
something to do with the fact that the small, woody and leafy plant - so rare
it had to be collected from the wild in Malaysia - is an aphrodisiac for
women.
For some
reason, it is significantly less depleted than the Kacip Fatimah.
While no
one has been known to fall ill after consuming greenary from the Healing Garden
since its opening last October, Taylor
sounds a word of caution when it comes to eating unfamiliar plants. "There
are a few plants that are so poisonous even ingesting a small amount would do
you harm. You have to know your plants and if you're going to one of these new,
fashionable restaurants where they serve unusual plants, you have to trust that
the chef knows what he's harvesting.
"Many
humans in the discovery of medicinal plants died through experimenting with
them. We don't want that to happen today."
If you
absolutely must eat something, the SBG boasts eight dining outlets in the
vicinity, including the acclaimed Au Jardin restaurant. For everyone else
happy to simply look and learn, the Healing
Garden covers 2.5
hectares, more than enough to make any amateur gardener - or hypochondriac -
turn green with envy.
If you go:
The Healing Garden is located in the Singapore
Botanic Gardens at 1 Cluny Road .
It is open from 5am to 7.30pm Tuesday to Sunday and admission is free. It is
closed on Mondays (except when it falls on a public holiday). Public buses and
trains from the city centre stop about 15 minutes walk from the Healing Garden .
Growing the
idea
The Singapore
Botanic Gardens originally wanted to have a display of ethnobotany, but it
didn't have the means to do that and as a substitute, decided on a Healing Garden . The hardest plants to
source were those that were held privately and passed down from person to
person.
Mass-produced
plants for food tend to have their strong flavours bred out of them, but it is
often the flavours that have curative properties. Dogs are allowed in the
SBG but are banned from the Healing Garden
due to concerns its plants may be damaged by pooches relieving themselves.
Site do Healing Garden: http://www.sbg.org.sg/centralcore/healinggarden.asp
Foto: Madascagar Periwinkle (wikipedia)
Link do texto:
http://au.totaltravel.yahoo.com/news-opinions/news/a/-/14903753/healing-qualities-of-singapores-garden/
http://au.totaltravel.yahoo.com/news-opinions/news/a/-/14903753/healing-qualities-of-singapores-garden/
Agricultores do extremo Sul de São Paulo avançam rumo a plano de produção orgânico
Entender que a transição da agricultura convencional para
orgânica vai além da substituição de insumos, mas depende de conhecimentos
profundos sobre a biodiversidade e a nutrição das plantas, é o importante passo
para o sucesso desse sistema. A reflexão foi trazida pelo professor Júlio
Soraggi na aula do último dia 4 de setembro, dentro do projeto “Educação
Ambiental para Incentivar a Agricultura Orgânica nas APAs Bororé-Colônia e
Capivari-Monos”, realizado pelo Instituto 5 Elementos – Educação para a Sustentabilidade
e pela Secretaria do Verde e do Meio Ambiente da Prefeitura Municipal de São
Paulo, através do FEMA – Fundo Especial do Meio Ambiente e
Desenvolvimento Sustentável de São Paulo.
O aprendizado sobre as culturas anuais incluiu detalhes
sobre cada vegetal, da semeadura das mudas de brócolis em dia de flor e lua
crescente, do uso do composto biodinâmico para a berinjela, passando pelo
cuidado com o excesso de cobre nos tomateiros, ou o uso de quebra-vento e de
sementes sadias para o pimentão. Ao mesmo tempo, a fabricação do fertilizante
orgânico “bocachi” e da calda bordalesa foi realizada durante a aula,
permitindo a compreensão da medida exata de cada item desses importantes
insumos utilizados na agricultura orgânica.
Além das aulas direcionadas ao cultivo, vêm sendo
construídos os planos de trabalho em cada uma das 17 propriedades envolvidas
com o projeto. “São necessárias metas coletivas, com a visão do que cada um
pretende plantar, a previsão da colheita e a análise financeira do trabalho de
conversão para os orgânicos, permitindo medir as conquistas do grupo”, afirma
Mônica Pilz Borba, coordenadora do Instituto 5 Elementos.
Nesse sentido, alguns caminhos para o fortalecimento do
grupo já vem sendo seguidos, como o trabalho de adesão ao Protocolo de Boas
Práticas Agroambientais. Criado em setembro de 2010, numa parceria do Governo
do Estado de São Paulo e a Prefeitura Municipal, o Protocolo consiste no
comprometimento dos agricultores em realizar a conversão agroecológica com a
assistência da Casa de Agricultura Ecológica de Parelheiros. O incentivo
à integração na Cooperapas – Cooperativa Agroecológica dos Produtores Rurais e
de Água Limpa de SP, que permite compras coletivas e projetos conjuntos, até
o envolvimento com a nova Plataforma de Apoio à Agricultura Orgânica na
Cidade de São Paulo – documento de treze instituições da sociedade civil a ser
lançado em 16 de setembro às 10 horas no Centro Paulus, em Parelheiros.
Na aula também ocorreram uma feira de troca de sementes,
projeção de filme sobre a arquitetura dos formigueiros e até uma dinâmica sobre
como realizar nós e amarras – conduzida pelo agricultor Geraldino Ferreira –
valorizando os saberes do grupo de agricultores.
Data: 19.09.2012
Texto: CONBRAFITO
Link:
Pablo Neruda
Oda ao tomate
La calle
se llenó de tomates,
mediodia,
verano,
la luz
se parte
en dos
mitades
de tomate,
corre
por las calles
el jugo.
En diciembre
se desata
el tomate,
invade
las cocinas,
entra por los almuerzos,
se sienta
reposado
en los aparadores,
entre los vasos,
las matequilleras,
los saleros azules.
Tiene
luz propia,
majestad benigna.
Debemos, por desgracia,
asesinarlo:
se hunde
el cuchillo
en su pulpa viviente,
es una roja
viscera,
un sol
fresco,
profundo,
inagotable,
llena las ensaladas
de Chile,
se casa alegremente
con la clara cebolla,
y para celebrarlo
se deja
caer
aceite,
hijo
esencial del olivo,
sobre sus hemisferios entreabiertos,
agrega
la pimienta
su fragancia,
la sal su magnetismo:
son las bodas
del día
el perejil
levanta
banderines,
las papas
hierven vigorosamente,
el asado
golpea
con su aroma
en la puerta,
es hora!
vamos!
y sobre
la mesa, en la cintura
del verano,
el tomate,
astro de tierra,
estrella
repetida
y fecunda,
nos muestra
sus circunvoluciones,
sus canales,
la insigne plenitud
y la abundancia
sin hueso,
sin coraza,
sin escamas ni espinas,
nos entrega
el regalo
de su color fogoso
y la totalidad de su frescura.
A rua
encheu-se de tomates,
meio-dia,
Verão,
a luz
parte-se
em duas
metades
de tomate,
corre
polas ruas
o suco.
Em Dezembro
desata-se
o tomate,
invade
as cozinhas,
entra nos almoços,
senta-se
repousado
nos aparadores,
entre os copos,
nas manteigueiras,
nos saleiros azuis.
Tem
luz própria,
majestade benigna.
Devemos, por desgraça,
assassiná-lo:
afunde-se
a faca
na sua polpa vivente,
é uma víscera
vermelha,
um Sol
fresco,
profundo,
inesgotável,
enche as saladas
do Chile,
casa-se alegremente
com a clara cebola,
e para o celebrar
deita-se-lhe
azeite,
filho
essencial da oliveira,
sobre os seus hemisférios entreabertos,
agrega
a pimenta
a sua fragrância,
o sal o seu magnetismo:
são os esponsais
do dia,
a salsa
embandeira-se,
as batatas
fervem vigorosamente,
o assado
bate à porta
com o seu aroma,
está na hora!
vamos!
e sobre
a mesa, na cintura
do Verão,
o tomate,
astro de terra,
estrela
repetida
e fecunda,
mostra-nos
as suas circunvoluções,
os seus canais,
a insigne plenitude
e a abundância
sem osso,
sem couraça,
sem escamas nem espinhos,
entrega-nos
o presente
da sua cor fogosa
e a totalidade da sua frescura.
Tradução para português: Xavier Vásquez Freire